Skip to main content

Banebrydende spirituel kunst på Louisiana

7. marts 2014

250 værker af den svenske kunster Hilma af Klint vises på kunstmuseet i Humlebæk. Billederne blev første udstillet mere end 40 år efter hendes død i 1944. 

 

 

250 værker af den svenske kunster Hilma af Klint vises på kunstmuseet i Humlebæk. Billederne blev første udstillet mere end 40 år efter hendes død i 1944.

”Noget af en sensation”

Så beskedent beskriver Louisianas direktør Poul Erik Tøjner museets nye udstilling af malerier af den svenske kunstner Hilma af Klint, som er stort set ukendt.

Hilma af Klint (1862-1944) havde en omfattende produktion gennem mere end et halvt århundrede bag sig, da hun døde.

Men hendes arbejder forblev stort set ukendte, fordi hun i sit testamente havde bestemt, at værker ikke måtte udstilles før 20 år efter hendes død.

Der skulle gå 42 år før et udvalg af hendes malerier blev vist på udstillingen ´The Spiritual in Art: Abstract Painting 1890-1990´ i Los Angeles.

 

De ca. 250 værker, som udstillingen ´Hilma af Klint – Abstrakt pioner´ består af, er tilrettelagt af Iris Müller-Westermann fra Moderna Museet i Stockholm.

Ved udstillingens åbning sagde Iris Müller-Westermann, at den russiske maler Wassily Kandinsky i 1911 slog sig på brystet og hævdede, at han var den første abstrakte kunstner. Men værkerne på Louisiana fortæller en anden historie: allerede i 1906 havde Hilma af Klint vendt det naturalistiske maleri ryggen og begynder at male abstrakt.

Hilma af Klint blev som en af de meget få kvinder uddannet på det svenske kunstakademi 1882-87.

Hendes store interesse var spiritismen, teosofien og senere også antroposofien.

Billederne er gennemsyret af symboler og er ofte malet i klare pastelfarver. Inspirationen kom blandt andet fra de budskaber, som hun og de øvrige kvinder i gruppen De fem modtager under spiritistiske seancer.

 

Centralt i udstillingen står serien ´De ti største’, som er udført i stor størrelse, ca. 3,20 x 2,4 m, og skildrer menneskets fire livsfaser fra barndom til alderdom.

Serien blev påbegyndt i 1907.

Serien ’Evolution’ fra 1908 består af en række billeder, som beskriver det feminine og det maskuline princip, verdens og materiernes undergang.

Hilma af Klints værker er med Poul Erik Tøjners ord ”på kanten af moderne kunst” og ”fuldstændig betagende”.

Det er svært at være uenig med Louisianas direktør.

 

 

 

Lyt til netradio