Nordsjællands turisme mødes for at skabe vækst
Sammen kan vi mere!
Det var budskabet på VisitNordsjællands konference for ferie- og erhvervsturismen, hvor 100 aktører i går var samlet på M/S Museet for Søfart for at samarbejde om at skabe udvikling og vækst til Kongernes Nordsjælland.
Sammen kan vi mere!
Det var budskabet på VisitNordsjællands konference for ferie- og erhvervsturismen, hvor 100 aktører i går var samlet på M/S Museet for Søfart for at samarbejde om at skabe udvikling og vækst til Kongernes Nordsjælland.
Et samarbejde der for alvor skal gøre destinationen attraktiv både herhjemme og blandt turister fra udlandet.
Den seneste tids store indsats og flotte resultater som Destinationsprojektet har skabt på turismeområdet i Kongernes Nordsjælland, skal nu for alvor stå sin prøve.
Turismeerhvervet skal stå sammen om udviklingen, hvis de nye feriekoncepter skal blive en succes både nationalt og internationalt.
Derfor var over 100 turismeaktører fra Halsnæs, Hillerød, Gribskov, Fredensborg og Helsingør kommune mødt op for at gå en ny fremtid i møde, hvor turismeaktørerne samarbejder om at markedsføre destinationen.
Direktør fra HORESTA gav dansk turisme en opsang
At samarbejde er vejen til vækst var også administrerende direktør for HORESTA Katia Østergaards udmelding, da hun som foredragsholder på dagen skulle fortælle om dansk turismes udfordringer og muligheder:
- Hvis du vil gå hurtigt, så gå alene. Hvis du vil gå langt, så gå sammen, sagde hun til de fremmødte.
Katia Østergaard henviste til et længere varigt problem i dansk og nordsjællandsk turisme, nemlig at erhvervet ikke har været gode nok til at skabe vækst og international tiltrækningskraft, som vores andre nordiske naboer.
Det mener hun blandt andet skyldes, at hoteller, museer og andre aktører har været alt for optaget af at markedsføre deres egen virksomhed.
Og at der generelt er en tendens til at være skeptisk omkring, hvad man selv kan få ud af at gøre reklame for naboen, hvilket får hende til at give turismeerhvervet betegnelsen en ”markedsfejl”, som betyder at turismeerhvervet ikke er i stand til at producere den nødvendige vækst til Danmark. Men der er god grund til at skifte kurs:
- Hvis I mødes og samarbejder bliver den økonomiske kage også større, og vi vil alle sammen få mere ud af det, sagde Katia Østergaard og opfordrede de fremmødte til at inspirere hinanden så ideerne vokser og kan blive til spændende turistpakker, der indeholder oplevelser på tværs af kommunegrænser. Oplevelser der vil give turisterne noget at rejse efter.
Ferien i Nordsjælland er kun et klik væk
Direktør for VisitNordsjælland Annette Sørensen opfordrede også til samarbejde:
- Når turisterne sidder ved computeren og skal booke ferien, har de svært ved at overskue de mange hjemmesider med tilbud om enkelte oplevelser i Nordsjælland.
Men hvis aktørerne går sammen og skaber pakker med sammenhængende og unikke oplevelser, der gør det nemt for turisterne, vil et klik på Nordsjælland være meget mere sandsynligt, sagde hun.
Stærkt netværk for ferie- og erhvervsturismen
Beskeden om samarbejde blev modtaget med anerkendelse fra tilskuerne som sidst på dagen havde mulighed for at melde sig ind i VisitNordsjællands nye netværk for ferieturisme, hvor der for alvor skal samarbejdes om at styrke turismen i Nordsjælland.
Udviklings- og marketingschef for netværket Birgitte Bergman håber, at mange flere vil tilmelde sig netværket:
- Vores mission er at blive et stærkt netværk for ferie- og erhvervsturismen. Her skal det være muligt for aktører at fremme turismen og arbejde med nye rejsetrends, udvikle bookbare oplevelser til turisterne og unikke møder til mødegæsten.
Vi vil samtidig gøre det nemt for både store og små aktører fra de forskellige brancher at blive inspireret og knytte nye kontakter. Derfor er det vigtigt at være en del af netværket, sagde Birgitte Bergman.
Fakta: Derfor skal vi samarbejde!
Dansk turisme er et af de mest indbringende erhverv med en omsætning på 82,4 milliarder kroner. Men det tal kunne blive meget større.
Ifølge VisitDenmarks prognoser kan Danmark forvente en stigning på 4 mia. kr. i turismeomsætningen i 2020 i forhold til 2012 og flere tusinde nye job, hvis aktørerne formår at stå sammen om at skabe unikke konkurrencedygtige oplevelser.