Turismeerhvervet skaber flotte turismetal i Nordsjælland

Der er god grund til optimisme hos VisitNordsjælland, destinationsselskabet for kommunerne Fredensborg, Gribskov, Halsnæs og Hillerød. Med imponerende tal kan 2024 allerede nu betegnes som et rekordår for turismen i området. De første ni måneder af året har budt på hele 911.317 registrerede overnatninger på regionens hoteller, campingpladser, feriecentre, feriehuse, vandrehjem og lystbådehavne – det højeste antal nogensinde for perioden.
Stigning i turismen giver fremgang
De fire kommuner oplever samlet en vækst på 6% i overnatninger sammenlignet med samme periode i 2023, og der er tale om en stigning på 7% i forhold til 2019, før coronapandemien ramte. Dette understreger, at Nordsjælland ikke blot har genvundet tidligere tiders momentum, men også sat nye standarder for turismeaktivitet.
Særligt campingpladserne har haft en flot sæson med en fremgang på hele 12% i forhold til sidste år, mens hotellerne ligeledes har oplevet travlhed med 10% flere overnatninger end året før.
"Det er en imponerende indsats af turismeaktørerne i VisitNordsjællands område," udtaler Per Frost Henriksen, bestyrelsesformand for VisitNordsjælland. "Nu skal vi lægge coronatiden bag os og fortsætte med at tiltrække endnu flere turister til skønne Nordsjælland."
Tyske turister sætter præg
Mens de danske turister fortsat udgør hovedparten af overnatningerne, viser tallene en tydelig stigning i antallet af udenlandske gæster. Særligt de tyske turister har fundet vej til Nordsjælland, hvor de nu står for 24% flere overnatninger end i samme periode i 2019.
Tyskerne har overhalet hollænderne på campingpladserne og foretrækker fortsat feriehusene som deres primære ferieform. Til gengæld har svage kronekurser haft en dæmpende effekt på antallet af norske og svenske gæster.
Nordsjælland tiltrækker internationale dagsturister
På museer, slotte, restauranter og ved iskioskerne har sommeren været præget af et internationalt lydtapet af engelsk, tysk, fransk og hollandsk. Nærheden til København, som også har oplevet et rekordår for turisme, har givet Nordsjælland en strøm af dagsturister.
VisitNordsjælland har desuden intensiveret deres internationale markedsføring i 2024 med kampagner i blandt andet Sverige, Tyskland og Holland. Målrettede presseindsatser har sikret omtale i store medier som The Times, Bloomberg, USA Today og Courriere della Sera, hvilket har styrket områdets internationale profil.
Fremtidens potentiale
Med tre måneder tilbage af året og allerede nær en million overnatninger ser det ud til, at Nordsjælland kan sætte endnu en rekord i 2024. Kombinationen af stærk international markedsføring, lokale aktørers indsats og områdets tiltrækningskraft har skabt en blomstrende turismesektor, som lover godt for fremtiden.