Ladestandermangel i Fredensborg – en udfordring for elbilejerne

Mens salget af elbiler i Danmark ræser derudad, halter udbygningen af ladeinfrastrukturen bagefter. Især i Fredensborg Kommune er situationen problematisk, da kommunen har det fjerdehøjeste antal elbiler per offentlig ladestander i landet. Ifølge data fra Danmarks Statistik og Mobility Denmark skal 39,3 elbiler dele én ladestander i kommunen.
Denne udfordring er blot én del af et større billede, hvor antallet af elbiler på landsplan er steget med hele 75 procent det seneste år, mens antallet af offentlige ladestandere kun er tæt på at være fordoblet. På landsplan er der i gennemsnit 12,45 elbiler per ladestander, men regionale forskelle skaber store uligheder i adgangen til opladning.
For mange elbilejere i Fredensborg Kommune, især dem uden adgang til private ladestandere, er ladestandermanglen en reel hverdagsfrustration. Risikoen for trængsel og forsinkelser ved ladestationerne er særlig høj, når trafikken topper.
Troels Blicher Danielsen, administrerende direktør i erhvervsorganisationen TEKNIQ, understreger vigtigheden af at sikre en stabil ladeinfrastruktur:
- Det er vigtigt at tilbyde en stabil ladeinfrastruktur, så elbilsejerne ikke skal bekymre sig om at finde en ledig ladestander. I virkeligheden burde det være lige så naturligt at vide sig sikker på at få ladet sin bil op, som at vide sig sikker på, at der er vand i hanen – uanset hvor man bor. Ellers risikerer man at skabe et a- og b-hold.
TEKNIQ og andre aktører i branchen arbejder for, at der maksimalt skal være 10 elbiler per offentlig ladestander. Det kræver en massiv indsats for at udbygge infrastrukturen, ikke mindst i kommuner som Fredensborg, hvor udfordringen er mest presserende.
Mens kommuner som Samsø med blot 2,9 elbiler per ladestander allerede er godt med, er situationen i Fredensborg og andre lignende områder en påmindelse om, at overgangen til grøn transport kræver mere end blot flere elbiler på vejene – den kræver en ladeinfrastruktur, der kan følge med.
For at undgå, at ladestanderproblematikken skaber ulighed mellem elbilejere, opfordrer eksperter og erhvervsorganisationer kommunerne til at samarbejde med private aktører og regeringen om at styrke investeringerne i ladeinfrastruktur.
Med en fælles indsats kan Fredensborg og andre kommuner ikke kun indhente de mere veludrustede områder, men også sikre, at fremtidens grønne transport er tilgængelig for alle – uanset postnummer.
Top 5 over kommuner med flest elbiler pr. offentlig ladestander
1) Allerød 109,3
2) Favrskov 53,2
3) Halsnæs 47,4
4) Fredensborg 39,3
5) Furesø 35,7
Top 5 over Kommuner med færrest elbiler pr. offentlige ladestander
1) Samsø 2,9
2) Fanø 3,4
3) Ærø 4,1
4) København 4,9
59 Langeland 5,5