Skip to main content

Elever fik turbo på læring og trivsel på Læringsakademi Fredensborg

8. november 2016

36 elever fra kommunens 7. klasser fik et solidt løft af både deres faglige og personlige kompetencer på et nyt intensivt læringsforløb



36 elever fra kommunens 7. klasser fik et solidt løft af både deres faglige og personlige kompetencer på et nyt intensivt læringsforløb


Fire uger med en helt anderledes skolegang end normalt. Fire intense uger med fokus på trivsel, sociale relationer, læringsstile, bevægelse, matematik og dansk. Og fire uger med nye venskaber og ingen mobil i skoletiden.

Sådan gik ugerne for de 36 elever og 12 lærere og pædagoger fra kommunens seks skoler, der deltog på Læringsakademi Fredensborg ved True North i oktober.

Målet var et solidt løft af elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer – og i sidste ende at gøre dem helt parate til at videreuddanne sig efter folkeskolen.

De 36 elever var nøje valgt ud fra en samlet vurdering af deres potentielle udbytte ved at bytte fire ugers almindelig skolegang med fire uger på Læringsakademiet.

Forløbet er endnu ikke endeligt evalueret, men en test af elevernes færdigheder i dansk og matematik i den første og sidste uge på forløbet viste, at alle elever havde taget solide faglige fremskridt.

Formanden for Børne- og Skoleudvalget, Hanne Berg, er sikker på, at det intensive forløb har haft den ønskede effekt for eleverne:

”Jeg er overbevist om, at et turbo-forløb som dette giver eleverne en ny optimisme og vilje til at få det bedste ud af skolen. Jeg tror derfor, at vi på denne måde investerer klogt og langsigtet i en gruppe af elever, som vi ellers risikerer, ikke går i gang med en uddannelse efter 9. eller 10. klasse”, siger Hanne Berg, der håber, at kommunens budget også fremover har plads til særlige læringsforløb af denne type.

Forløbet blev afrundet med en stor fest på rådhuset for alle elever og deres familier med uddeling af diplom, hygge og festlige indslag af eleverne. For mange af dem var det første gang, de havde mod på at stå på en scene foran mange mennesker.

Og så er det ikke underligt, at en af drengene i sin evaluering på forløbets sidste dag skrev dette i sin logbog: ”En masse af det har været fantastisk”.

Center for Læring, Fritid og Sundhed skal nu evaluere forløbet og planlægge, hvordan de nye erfaringer og kompetencer hos skolernes ansatte kan bruges fremover til at styrke læring og personlige kompetencer.

Fakta om Læringsakademi Fredensborg ved True North:

Forløbet har fokus på fagene dansk, læsning og matematik. Derudover arbejdes der med udvikling af elevernes personlige og sociale kompetencer. Forløbet gennemføres med udgangspunkt i et holistisk læringssyn, der med afsæt i positiv psykologi inddrager elevens styrker og læringsstil i læringsprocessen.

Forløbet blev indledt med et træningsforløb for samtlige lærere og pædagoger i årgangsteam på 7. klassetrin fra alle skoler samt UU-vejledere fra UU Øresund.
Alle forældre blev inviteret til møde med præsentation af True North inden opstart
Fire ugers Læringsakademi for eleverne
De deltagende lærere og UU-vejledere fungerer herefter som mentorer/kontaktpersoner for de elever, der har deltaget på Læringsakademiet.

True North har siden 2006 arbejdet med at udvikle programmer for børn og unge, der har til formål at udvikle deres personlige og sociale kompetencer, så de kan navigere i deres eget liv.

Lyt til netradio