Skip to main content

Læserbrev: Da vores identitet blev svækket

31. maj 2024

af
Ulla Hardy-Hansen og Christian de Jonquières
Fredensborg SocialKonservative (FSK)
Medlemmer af Byrådet

I byrådsmødet den 27. maj 2024 besluttede et snævert flertal (16 for og 11 imod) at indføre bopælspligt i vores i øvrigt gode kommune.

I tilknytning til kommunesammenlægningen i 2007 besluttedes det dengang, at vi ikke skulle have bopælspligt i kommunen som en slags varemærke, da der ikke var boligmangel.
Som trold i en æske kom spørgsmålet om at ændre på tilstanden, efter at byrådet havde afholdt et vækstseminar på Louisiana i øvrigt efter inspiration af FSK.

Under byrådsmødet den 27. maj 2024 prøvede vi ved et forsøgsvist humoristisk konstrueret hørespil at argumentere for, at der ikke var valide argumenter for i vores kommune pludselig at indføre bopælspligt uden særlig begrundelse herfor.

Baggrunden for reglerne om bopælspligt og boligregulering er at hindre, at der i kommuner, hvor der er boligmangel, er boliger der står tomme det meste af året for at sikre at disse ejendomme enten bebos af ejeren hele året eller udlejes hele året.

Afgørende er således boligforholdene / udlejningsmulighederne i de respektive kommuner.

Indførslen af bopælspligten i vores kommune har ingen betydning i relation til boligforhold og udlejningsmuligheder, idet vi slet og ret ikke har boligmangel i Fredensborg Kommune.
I sin dækning af sagen af byrådsmødet, skriver Frederiksborg Amts Avis i en deloverskrift: ”Indførslen af bopælspligt betyder, at kommunen ikke længere er unik”.
Det er efter vores opfattelse fuldstændig korrekt. Vi er i hvert fald ikke så unikke, som vi var før beslutningen.

Vi er nu blevet til en standardvare og det var vi ikke før beslutningen.

FSK argumenterede for, at vi skulle udsatte beslutningen til efter kommunevalget, således at borgerne/vælgerne havde mulighed for under den valgkamp, der kommer til næste år, at ytre sig om spørgsmålet.

Borgmesteren valgte, og det er vi ikke enige i, men det er hans prærogativ ikke at sætte vores forslag til afstemning først under angivelse af beslutningen om indførsel af bopælspligt var den mest vidtgående af de to forslag.

Således som vi ser det, er der notorisk ingen argumenter for her og nu at træffe en beslutning om indførelse af bopælspligt. Det havde været rigtigt at afvente en drøftelse med borgerne om, hvorvidt der er valide argumenter for at ændre den 17-årige status siden kommunesammenlægning.

For de der går ind for, at vi skal være en levende og dynamisk kommune, var den 27. maj 2024 en lidt trist dag.

Den kommunale identitet vi er så stolte af, blev svækket.

Lyt til netradio