Skip to main content

“Protest mod 60 tons tunge vogntog"

29. juni 2016

Fredensborg by med sin bynære tosporede vej med to rundkørsler skal ikke belastes med trafik fra 60 tons tunge og over 25 lange modulvogntog, hvis det står til Flemming Rømer (O) og Per Frost Henriksen (S) begge gruppeformænd i Fredensborg Byråd

Fredensborg by med sin bynære tosporede vej med to rundkørsler skal ikke belastes med trafik fra 60 tons tunge og over 25 lange modulvogntog, hvis det står til Flemming Rømer (O) og Per Frost Henriksen (S) begge gruppeformænd i Fredensborg Byråd

”Vi skal ikke have mere trafik gennem Fredensborg, der er nok i forvejen,” lyder det præcist fra Flemming Rømer (O).

Ruten via Isterødvejen og Helsingør ad motorvejen er den mest økonomiske, selvom den er lidt længere, da vejen fra Helsingør over Fredensborg til Hillerød indeholder fem rundkørsler og lyskryds.


”En almindelig lastbil med anhænger bruger op til 1,5 liter diesel for at komme op i fart, dvs op til 7,5 liter mere på ruten gennem Fredensborg. En moderne lastbil kører over 4 km/l så selvom turen er længere vil den give mindre forbrug af diesel, ” siger Flemming Rømer (O).

Vejdirektoratet vil i løbet af efteråret udføre mindre vejombygninger på rute A6 igennem Fredensborg By for at muliggøre kørsel med modulvogntog som en del af den vedtagne forsøgsordning om modulvogntog.

 

”Vi mener der skal protesteres højlydt overfor myndighederne og ikke mindst de ansvarlige politikere på Christiansborg, uanset hvilket parti de kommer fra. Det er helt urimeligt og lyder som et mareridt, at en stærkt trafikeret tosporet hovedvej, hvor fodgængere flere steder passerer den smalle gade gennem Fredensborg By, skal belastes med 60 tons tunge larmende modulvogntog,” siger Per Frost Henriksen (S)

De to gruppeformænd er rørende enige i, at det der må findes andre veje til de 25 meter lange modulvogntog, der i stedet kan benytte Isterødvejen og Helsingørmotorvejen, som allerede er indrettet til de store trafikmængder og store køretøjer, hvor der ikke færdes fodgængere og cyklister.

”Godt nok er der tale om en forsøgsordning, men den strækker sig til år 2030, så det har lange udsigter, at vente på forsøgsresultater.

Så hellere få omdirigeret trafikken med en politisk beslutning med det samme.

Vi skal ikke eksperimentere med menneskeliv,” siger Per Frost Henriksen”

 

Lyt til netradio