Skip to main content

Fredensborg i top 10 blandt vilde kommuner og kampen om at vinde én mio. kr.

30. august 2022

Miljøminister Lea Wermelin og juryen sender nu 10 VILDE kommuner videre i konkurrencen, hvor målet er at få meget mere vild natur i Danmark. Alle landets 98 kommuner er med i ny folkebevægelse for vild natur.

Miljøminister Lea Wermelin og juryen sender nu 10 VILDE kommuner videre i konkurrencen, hvor målet er at få meget mere vild natur i Danmark. Alle landets 98 kommuner er med i ny folkebevægelse for vild natur. 

Det er væltet frem med vilde blomsterbede, højt græs, kilometerlange kvashegn og stenrev overalt i landet, siden miljøminister Lea Wermelin i marts 2021 kickstartede konkurrencen om at blive Danmarks ”vildeste” kommune.

I halvandet år har alle landets 98 kommuner knoklet for at skabe mere vild natur både til lands og til vands i kampen for at vinde titlen. Det er der kommet nogle fantastiske biodiversitetsprojekter ud af, som tilsammen har givet naturen mere plads i Danmark.

Juryen, som består af Morten D.D. Hansen, Søren Ryge Petersen, Vicky Knudsen, H.P. Geil, Sofie Graarup Jensen, Philip Hahn-Petersen, Lydia Callesen og Signe Normand har vurderet alle naturprojekterne og er nu klar til at pege på 10 kommuner, som har gjort en ekstraordinær indsats og derfor er gået videre til finalen:

Albertslund Kommune
Fredensborg Kommune
Herning Kommune
Kolding Kommune og Middelfart Kommune
Lolland Kommune
Odense Kommune
Odsherred Kommune
Syddjurs Kommune
Vejle Kommune
Vordingborg Kommune

Stor begejstring på Fredensborg rådhus

Der er hård konkurrence om at vinde Miljøministeriets pris som Danmarks Vildeste Kommune. Derfor blev den gode nyhed fra ministeriet om, at Fredensborg er med i opløbet, også modtaget med stor begejstring på rådhuset:

"Vi er vildt begejstrede over, at vores projekt er blandt de ti bedste! Men det er ærligt talt også en fantastisk vision med en ambition om at skabe 1000 hektar sammenhængende natur mellem Kokkedal og Nivå. Her kan vi sammen med lodsejerne virkelig give naturen det, som den har allermest brug for: plads", siger borgmester Thomas Lykke Pedersen.

Hanne Berg, formand for Udvalget for Natur-, Miljø- og Bæredygtig Udvikling, er enig:

"Jeg blev også utrolig glad over at få den besked. Og udover at jeg naturligvis håber, at vores projekt vinder, så håber jeg virkelig også, at ambitionen og det brede samarbejde vi har foran os, kan være med til at inspirere til flere store projekter i andre kommuner, så vi udbreder langt mere vild natur i hele landet".


Giv din stemme til kende

Næste gang dommerpanelet mødes, skal de finde vinderen af konkurrencen – og det bliver med borgernes stemmer i hånden.Miljøminister Lea Wermelin og resten af juryen inviterer nemlig alle danskere til at afgive deres stemme.

- Jeg er blæst fuldstændig bagover af den folkebevægelse, vi har sat i gang for mere vild natur i Danmark. Alle har været med til at give naturen mere plads, lige fra plejehjem og skoler til folks egne baghaver. Det bliver svært at finde en vinder blandt 10 så gode naturprojekter. Derfor vil vi meget gerne høre, hvem danskerne synes fortjener at vinde titlen som Danmarks vildeste kommune, siger miljøminister Lea Wermelin.

Borgernes stemme kommer til at vægte ligeså meget som en jurys stemme. I tilfælde af stemmelighed vil borgernes ønske vægte højest.

- Det har været så livsbekræftende at læse alle kommunernes beskrivelser. Der arbejdes målrettet med biodiversitet overalt – hvilken ændring er det ikke i forhold til for 10 år siden!

Selvfølgelig var det svært at vælge, for når man vælger, er man også nødt til at vælge fra, og vi har valgt nogle virkelig gode projekter fra. Det gjorde lidt ondt, siger meddommer og biolog Morten DD Hansen.

Vinderen kåres ved et kåringsevent d. 19. september. Det bliver et brag af et show, som kan følges live på Facebook.

Stem på Danmarks VILDESTE kommune her.

Du kan også se korte videoer, hvor kommunerne fortæller om deres naturprojekter, og hvorfor de synes de fortjener sejren.

Fakta om konkurrencen

Den 5. februar 2021 inviterede miljøminister Lea Wermelin alle landets 98 kommuner til at dyste om at blive Danmarks VILDESTE kommune.
Samtlige landets 98 kommuner har tilmeldt sig kommunekonkurrencen.

Alle kommunerne har indsendt en Finale Grønbog, hvor de beskriver, hvad de har gjort af VILDE tiltag i deres kommune. 

Den Danske Naturfond giver vinderen af konkurrencen en million kroner til et vildt naturprojekt.

Kommunekonkurrencen er en del af kampagnen ’Sammen om et VILDERE Danmark’, der har til formål at gøre den danske natur VILDERE til gavn for biodiversiteten. Det skal ske ved at få både kommuner og danskerne generelt til at dyrke, hylde og omfavne den vilde natur. 

Dommerpanelet leder efter det mest fantastiske biodiversitetsprojekt. Projekterne bedømmes blandt andet på idérigdom, engagement, antal omlagte kvadratmeter/kubikmeter vild natur og udbredelse af viden om vild natur og naturens egenskaber til borgerne. 

Biodiversiteten er i tilbagegang overalt i verden. Arter uddør hurtigere end nogensinde før, og en mio. dyre- og plantearter er i fare for at uddø.

Se Fredensborg Kommunes video om Danmarks vildeste kommune her: 

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.

Lyt til netradio