Læserbrev: Kommunen skal til at rode i virksomheders skraldespande

af
Mie Stattau
Borgmesterkandidat (V)
Omkring 32 virksomheder i Fredensborg kommune skal have besøg af en kommunal medarbejder, der skal gennemrode deres skraldespande i år. I en ny bekendtgørelse fra november 2024 om affaldstilsyn pålægges kommunerne at tjekke skrald hos virksomheder, som Miljøstyrelsen udpeger.
Virksomhederne skal selv betale for besøget, og der anslås et gebyr på ca. 6.000 kr. per besøg. Gebyret skal også betales, selvom der ikke findes fejl i virksomhedens sortering.
Det er en god intention, at vi alle skal være bedre til at sortere og dermed øge muligheden for genanvendelse. Men er det en effektiv metode at sende en medarbejder ud på et manuelt tilsyn med store omkostninger for vores virksomheder til følge?
Er der tænkt på arbejdsmiljøet for den medarbejder, der skal foretage gennemsøgningen af affaldsbeholderne? Hvordan skal man komme til af udføre et tilsyn i en stor, fyldt container uden at berøre affaldet, risikere tunge løft og dårlig arbejdsstilling? Jeg forestiller mig ikke, at indholdet fra containerne skal tømmes på jorden og lægges i igen af medarbejderen. Hvilket århundrede lever miljøministeren i, når han kan beordre sådan en arbejdsgang?
Vi skal i stedet sikre, at affaldet behandles og finsorteres automatisk af robotter eller anden teknologi på større anlæg. Det er både mere effektivt og skånsomt for medarbejderne.
I det hele taget synes denne bekendtgørelse tænkt dårligt igennem i den praktiske udførsel, og vores virksomheder kæmper med administrativt bøvl og gebyrer nok i hverdagen.
Derfor har jeg stemt nej til gebyrfastsættelsen af affaldstilsynet på seneste udvalgsmøde og i økonomiudvalget. Gebyrets indførelse er til behandling på byrådsmødet d. 3. marts.