Læserbrev: Fredensborgs trafikale Akilleshæl
af
Ulla Hardy-Hansen
SocialKonservativ
Byrådet
Hovedlandevej A6´s forløb gennem Fredensborg har i mange år givet anledning til utallige og utålelige gener. Ingen foranstaltninger har hidtil bare tilnærmelsesvis forbedret forholdene. I mellemtiden er trafikpresset vokset voldsomt – både det gennemkørende og det lokalt krydsende. Byen er i realiteten brutalt delt af en smal stribe asfalt, hvor jungleloven hersker.
Jeg kan derfor kun give Tinne Borch ret i hendes skepsis, i forbindelse med den vedtagne sløjfning af rundkørslen i krydset A6/Jernbanegade. Der er tale om en symbolbehandling uden udsigt til helbredelse. Tværtimod kommer lyskrydset til at udgøre en klaprende ladeport – også for endnu større køretøjer !
Ydermere har jeg forstået, at Vejdirektoratet egenhændigt – altså uden dialog med vores forvaltning, os politikere og den engagerede borgergruppe har udarbejdet projektet. Jeg er selv først blevet bekendt med nyskabelsen gennem en dagsorden i et underudvalg, hvor en sag til orientering redegjorde for de nødvendige vejomlægninger. Det kan kun betragtes som et utvetydigt udtryk for direktoratets ”Hals- og Håndsret” .
Der har i tidens løb været foreslået mange løsningsmodeller – nogen mere urealistiske end andre som f.eks. en nedgravning af A6 i hele dens forløb gennem Fredensborg.
Det mest naturlige ville selvfølgelig være en omfartsvej sydøst om byen. Den har spøgt i mange år. Forløbet har faktisk været fastlagt og jorden reserveret. Men forlængelsen af Overdrevsvejen betragtes nu som fuldstændig virkelighedsfjern. Der ville blive tale om milliardbeløb, der skal finansieres via finansloven. Dertil kommer de landskabelige ødelæggelser – der ville medføre de største landskabelige forandringer siden istiden ! I øvrigt har alle analyser vist, at aflastningen af A6 gennem Fredensborg absolut ikke ville være overvældende.
Meget tyder på, at vi i fællesskab må samle kræfterne om at ændre de eksisterende forhold for de lokale borgere mest muligt. Det ville f.eks. have været naturligt, at vi politikere var blevet inddraget i planlægningen af det nye lyskryds, der åbenbart udgør et omfattende projekt. Det burde kunne have indebåret niveauforskudte underføringer for gående og cyklende
Ligeledes må det efterhånden være muligt at få indført tålelige (for de omkringboende) hastighedsbegrænsninger fra bygrænse til bygrænse…. og gerne et godt stykke længere. Jeg kan bestemt ikke forestille mig, at nogen politikere vil vende det blinde øje til problemerne på A6. Men det forudsætter selvfølgelig, at vi bliver holdt ajour med Vejdirektoratets planer.
Jeg kan i øvrigt anbefale interesserede at finde Plan, Trafik og Klimaudvalgets dagsorden fra 6. november 2023 punkt 135 på kommunens hjemmeside. Den viser en status på kontakten mellem Vejdirektoratet, Forvaltningen, Politikere og Trafikgruppen om A6 og åbenbarer de mange møder, der har været mellem parterne…. de fleste desværre uden mærkbare, konstruktive resultater overhovedet !