Skip to main content

Skoler, institutioner og forældre skal arbejde bedre sammen

14. juni 2013

En ny læringsstrategi, der går på tværs af skoler og institutioner i Fredensborg Kommune byder på større sammenhæng mellem pædagoger og læreres arbejde med udvikling af børns faglighed og trivsel.

Også forældrenes rolle lægges der særligt vægt på i den nye strategi.

 

En ny læringsstrategi, der går på tværs af skoler og institutioner i Fredensborg Kommune byder på større sammenhæng mellem pædagoger og læreres arbejde med udvikling af børns faglighed og trivsel.

 

Også forældrenes rolle lægges der særligt vægt på i den nye strategi.

 

Med læringsstrategien lægger kommunen op til større samarbejde på tværs af skoler og institutioner, mere og tydeligere inddragelse af forældre og ikke mindst et øget fokus på læring gennem leg i kommunens dagtilbud.

Strategien, som er lavet i et samarbejde mellem lærere, pædagoger, børnehaveklasseledere og de faglige organisationer, BUPL og Danmarks Lærerforening har været længe ventet. Så længe at skoler og institutioner allerede nu er godt i gang med at styrke det øgede samarbejde og arbejde for at skabe bedre broer i børnenes overgange mellem institutionslivet og skolen.

Formanden for Børne- og Skoleudvalget Hanne Berg er særligt glad for det store fokus på sammenhæng og samarbejde på tværs af skoler og dagtilbud og mener, at strategien fint kan understøtte en kommende skolereform.

”Med den nye strategi hæver vi ambitionsniveauet endnu en gang. Det øgede samarbejde mellem institutioner, skoler og forældre vil betyde, at det er lettere at arbejde konkret med barnets læring og dermed i sidste ende sikre, at undervisningen i skolen passer til den enkelte. Samlet set vil det løfte kvaliteten både i dagtilbud og i skoler”.

Mål for børnenes læringsparathed

Som noget nyt har børnehaveklasseledere og pædagoger i fællesskab defineret en række mestringsmål, der skal bruges som pejlemærke til, hvordan det går med børnenes udvikling af færdigheder ved 6 års alderen.

Ved at se efter forskellige tegn i et barns udvikling, f.eks. sociale kompetencer, praktiske og personlige kompetencer eller viden om naturen, kan det faglige personale finde ud af, hvad barnets styrker er og arbejde videre med det i lærings- og udviklingsforløb. Den viden, der indsamles i børnehaven deles med skolerne, som derfor har bedre kendskab til de nye børn, der starter i 0. klasse og muligheder for at tilrettelægge læringsforløb, der tilgodeser børnenes forskellige ressourcer og styrker.


Fakta: Mestringsmål

Mestringsmålene er fordelt på seks temaer, som retter sig mod de kompetencer, der arbejdes med hos børn i dagtilbud, f.eks. sociale og sproglige kompetencer. Her er en række eksempler på mestringsmål:

 

At barnet er godt på vej i udviklingen af sociale   kompetencer, viser sig blandt andet ved, at barnet:

At barnet er godt på vej

i udviklingen af sproglige kompetencer, viser sig   blandt andet ved, at barnet:

 

  • Tager kontakt til andre børn og opfordrer   til at lege, snakke og være sammen

 

  • Snakker med andre om sine tanker og følelser

 

  • Lytter, fortæller, svarer, spørger og deltager   i samtaler

 

 

  • Genfortæller en hændelse og fortæller om   noget, som kan eller skal finde sted

 

  • Håndterer problemer og konflikter ved   hjælp af sproget

 

  • Benytter ord, tal og bogstaver i leg og   kan tælle til mindst 20

 

  • Tolker, hvad logoer og skilte symboliserer

 

Hvis du vil vide mere kan du finde selve strategien på www. fredensborg.dk

Lyt til netradio