Kommunen udvider succesfuldt pilotprojekt med telefonmøder
I mange år har borgerne kunnet booke tid til personlig betjening på rådhuset, hvilket har reduceret de lange køer, som tidligere var et fast element i bybilledet. For at optimere servicen yderligere har kommunens Borgerservice nu gennemført et vellykket pilotprojekt, hvor borgerne kan booke tid til et telefonmøde via hjemmesiden.
Her skal man blot oplyse, hvilket emne man ønsker at tale om, hvorefter en relevant medarbejder ringer borgeren op.
Resultaterne fra projektet har været så positive, at telefonmøde-konceptet nu udvides betydeligt. Formanden for Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget, Lars Søndergaard, er begejstret over udviklingen og forklarer:
"Vi skal hele tiden finde smartere måder at gøre tingene på, så borgerne både får bedre service og flere valgmuligheder, samtidig med at vi driver kommunen mere effektivt. De nye telefonmøder er et glimrende eksempel på det. Borgerne kan nu nemmere klare deres ærinder, uanset om de er hjemme eller på arbejde. De perspektiver er så gode, at vi nu ruller muligheden ud til endnu flere områder i kommunen."
For borgere, der oplever udfordringer med at booke online, tilbyder kommunen også hjælp til tidsbestillingen via hovednummeret.
Pilotprojektet dækker i øjeblikket seks områder: Folkeregister, Boliganvisning, Pladsanvisning, Sygedagpenge, Ledighedsydelse/ressourceforløbsydelse og kontanthjælp. Siden projektets start i februar er der allerede blevet booket 1.796 telefonopkald.
Under projektets forløb er det blevet tydeligt, at der er potentiale for at udvide telefonmøde-konceptet til flere afdelinger. Især de områder, hvor almindelige telefonopkald ofte ikke kan besvares grundet medarbejdernes travle hverdag med andre borgerkontakter og opgaver, kan drage fordel af denne løsning.
Telefonmøder synes at være en fremtidssikret serviceform, der kan effektivisere kommunens borgerkontakt yderligere, samtidig med at det gør det lettere for borgerne at få den hjælp, de har brug for, på tidspunkter, der passer dem bedst.