Det unge læsekorps er klar til at sprede læseglæde for børn og unge
13 unge fra Fredensborg Kommune har fået papir på, at de nu er uddannede til at køre læseforløb sammen med yngre børn. I projektet ”Det unge læsekorps” skal de hjælpe med at sprede læselyst og styrke læseevner blandt kommunens skoleelever.
Et diplom og et håndtryk fra borgmesteren markerede tirsdag eftermiddag i Nivå Centret, at 13 unge fra Fredensborg Kommune nu er uddannede til at styrke læsning for mindre børn og unge i kommunen.
De unge er en del af projektet ”Det unge læsekorps”, som er et samarbejde mellem Fredensborg Bibliotekerne, UngFredensborg og en række af kommunens SFO’er. Her er unge fra 8. klasse fra Fredensborg og Nivå blevet ansat i fritidsjob og uddannet til at varetage to forskellige læseforløb for yngre børn på kommunens skoler.
Vil skabe inspiration og læselyst
Projektets formål er at sprede læselyst blandt børn og unge. Og det er der god brug for. Børn og unges læseevner og læselyst er nemlig udfordret og lavere end tidligere, viser nyere undersøgelser.
”Jeg glæder mig til at inspirere yngre børn til at læse mere. Jeg tror, at vi som lidt ældre elever har en god forbindelse til de mindre børn på skolerne, og at vi måske kan forbinde læsning med noget fedt og sjovt,” siger Mathilde, der er én af de unge, der netop er blevet ansat og uddannet i det unge læsekorps.
Det bakker Solveig, der også skal ud og sprede læseglæde, op om:
”Fordi vi er tættere på i alder end en voksen, så vil de måske lytte mere til os og tænke: ’Okay, hvis DE kan lide at læse og synes det er fedt, så kan jeg måske også lide det.’”
Læsning giver fordybelse og ro
Det unge læsekorps er blevet uddannet til at stå for to forskellige forløb: Et 1:1-læseforløb med et barn fra indskolingen, der kaldes ”læsemakker” og et gruppe-forløb for elever på mellemtrinnet, der kaldes ”guidet fælleslæsning”. Forløbene rulles ud efter sommerferien på skoler i Fredensborg og Nivå. Og det handler om at gøre læsning til noget sjovt og hyggeligt, er de unge enige om.
”Jeg håber at gøre læsning til noget hyggeligt og sjovt for børnene. Læsning er for mig et sted, hvor man kan fordybe sig og finde ro, og det vil jeg gerne dele med andre” siger Muhammed, der skal læse sammen med elever fra Nivå Skole.
Flere af de unge istemmer, at læsning kan give ro, fordybelse og måske endda bedre trivsel.
”I det her projekt håber vi at lave nogle fællesskaber og skabe læseglæde, uden at det handler om at man skal testes i, hvor god man er til at læse. Og så er det et fællesskab og en aktivitet væk fra skærme og sociale medier,” siger Mathilde.
”At læse en god bog er som at træde ind i en anden verden og ind i hovedet på nogle andre mennesker. Det er da ret vildt,” understreger Muhammed.
Projektet er støttet af Slots- og kulturstyrelsens udviklingspulje.