Nedlukningen på grund af Corona giver mere plads på de danske veje - men også højere fart. I Fredensborg Kommune fortsætter indsatsen for at få farten ned flere steder i kommunen. 

Til trods for at antallet af personbiler på vejene er faldet med hele 30 procent i januar sammenlignet med sidste år, så har politiet sigtet cirka det samme antal bilister i deres landsdækkende fartkontrol. Politiet vurderer, at de nuværende relativt tomme veje frister for mange til at køre for stærkt.

En landsdækkende fartkampagne skal fra den 8. marts minde bilisterne om at holde hastigheden nede - og Fredensborg Kommune er naturligvis med i kampagnen, fortæller formand for Infrastruktur- og Teknikudvalget Flemming Rømer:

"Det er vigtigt, at vi fortsat har fokus på farten i Fredensborg Kommune, selvom der lige nu er færre biler på vejene. For høj fart er skyld i mange ulykker og utryghed. Derfor fortsætter vi - udover kampagnen - også arbejdet med at sænke farten i flere områder af kommunen. I 2020 havde vi fokus på områderne omkring Kirkeltevej og landområdet omkring Veksebo, Søholm, Toelt og Langerød. I 2021 går vi blandt andet i gang med at se på trafiksikkerheden omkring Kellerisvej og Krogerupvej", siger Flemming Rømer.

Borgere er bekymrede for hastigheden

Det er ikke kun farligt at køre for stærkt. Det skaber også utryghed og irritation hos dem, der oplever andre kører for hurtigt. Faktisk svarer flere end 9 ud af 10, at de oplever, at der bliver kørt for stærkt i deres lokalområde.

For flere end 8 ud af 10 skaber den for høje fart utryghed, irritation eller bekymring for egne eller andres børn. Det viser en tidligere undersøgelse foretaget af Epinion for Rådet for Sikker Trafik.

"Mange bliver utrygge, når der bliver kørt for stærkt i deres eget lokalområde, og det er bestemt ikke uden grund, fordi for høj fart er en afgørende faktor i mange ulykker. I cirka 75 pct. af dødsulykkerne med for høj fart kunne ulykken helt være undgået, hvis ikke der var blevet kørt for stærkt. Vi sparer ikke ret meget tid ved at køre for stærkt, men vi tager en stor risiko, når vi gør det", siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

I de resterende 25 pct. af dødsulykkerne med for høj fart kunne skaderne være blevet markant mindre, hvis ikke der var blevet kørt for stærkt. I mange tilfælde ville ulykken ikke have haft dødelig udgang. Det viser en opgørelse fra Vejdirektoratets Dødulykkesstatistik.

Fakta om fartulykker:

-Fra 2014 til 2019 er 401 personer blevet dræbt i trafikken på grund af for høj hastighed.
-Øges hastigheden fra 80 til 93 km/t, fordobles risikoen for at blive involveret i en dødsulykke.
-Kører man ind i et vejtræ med 90 km/t, svarer det til frit fald fra 12. etage.