Handleplanen for detailhandlen sætter rammen for, at bymidterne også fremover har et levende liv med butikker og andre funktioner.

Den blev godkendt i Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget den 8. december.


Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget har vedtaget en handleplan for detailhandlen, som sætter rammerne for, hvad der kan fremme en positiv udvikling i detailhandlen.

Thomas Elgaard, formand for Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget siger i den forbindelse:” Detailhandlen i Fredensborg Kommune er udfordret af udviklingen i detailhandlen. De generelle trends har også ramt vores bysamfund med tomme lokaler til følge. Det betyder, at livet i bymidterne er under forandring”.

”Handleplanen har gjort os bevidste, om hvad kommunen kan og ikke kan, når vi taler om detailhandlen”, forklarer Thomas Elgaard. Kommunen kan ikke påvirke de generelle forhold, som har primær betydning for detailhandlens udvikling som fx forbrugsmønstre. Kommunen kan derimod bidrage til udviklingen af attraktive bymidter og understøtte erhvervsfremme som fx at tilbyde vejledning til iværksættere, som kan udvikle nye forretningsideer.

Levende bymidter er et omdrejningspunkt i forslaget til en ny planstrategi for Fremtidens Fredensborg Kommune.

”Byrådet havde en omfangsrig dialog bl.a. med detailhandlen og borgerne på bymøderne, som gik forud for strategiens formulering. Konklusionen er bl.a., at vi skal holde fast i og udvikle vores bymidter.

Derfor kan detailhandlen se frem til implementeringen af Fremtidens Fredensborg Kommune, som bl.a. sætter fokus på udviklingen af levende bymidter,” siger borgmester Thomas Lykke Pedersen. Forslaget er i høring frem til den 25. januar 2016, hvor der er mulighed for at give sin mening til kende.

Detailhandlens muligheder for at stimulere en positiv udvikling er også et element i handleplanen. Butikkernes og indkøbscentrenes engagement har stor betydning for at udvikle detailhandlen. Der er desuden mulighed for at tænke nyt og kreativt i bymidterne. ”Vi vil gerne forsætte vores gode samarbejde med erhvervslivet. Alle aktørerne i detailhandlen og vores iværksættere kan være med til at tænke nyt og udnytte de muligheder”, opfordrer Thomas Elgaard.

Fakta

Handleplanen er kategoriseret i tre områder. Det er områderne: Fysisk udvikling, samarbejde og erhvervsudvikling.

Den fysiske udvikling omhandler en hensigtsmæssig planlægning af detailhandlen.
Samarbejde omhandler samarbejde og netværk bl.a. med henblik på at styrke bymidternes profiler og markedsføring.
Emnet Erhvervsudvikling sætter fokus på at nytænke mulighederne med erhvervslokalerne i bymidterne.

Handleplanen består derudover af følgende 10 indsatser:

Ny anvendelse af butikslokaler og fysisk planlægning
Samling og koncentration af udvalgsvarerhandlen
Samarbejde mellem alle interessegrupper med henblik på at skabe samling og synergi i detailhandlen i hvert af de fire handelscentre
Markedsføring af de fire byer som fire destinationer
Netværk med aktørerne i de fire bymidterne som understøtter visionerne for hver bymidte.
Relevante puljer med støttemidler, som fremmer aktiviteter i bykernerne og omkringliggende områder.
Kunst understøtter bymidternes attraktivitet.
De fire biblioteker i de fire bymidter er med til at understøtte levende bymidter til glæde for borgere, detailhandlen, cafeer osv.
Nye forretningskoncepter, nye virksomheder
Tema-møder