Mens flere af landets større medier har fravalgt exitpolls, før valgstederne lukker kl. 20, afslører en exitpoll fra uventet side allerede nu valgets vinder

Danskerne har stemt med maven, og det står nu klart, at Rød Blok har vundet valgkampen. Eller i det mindste valgkagekampen.

De seneste tre dage har kunderne i Bilka og føtex landet over nemlig kunnet købe chokolademuffins i enten blå eller rød indpakning og har på den måde kunnet sætte deres kryds ud for en af blokkene.

I varehusene er stemmerne løbende talt op, og derfor kan Dansk Supermarked nu offentliggøre en exitpoll fra bagerafdelingerne, hvor kagesalget er opgjort torsdag eftermiddag.

Prognosen fra valgkagekampen viser 51 % til Rød Blok, mod 49 % til Blå Blok.

- Danskere har lige så stor appetit på prognoser, som de har på kage. Vi har kombineret sulten efter begge dele og kan derfor servere en nybagt exitpoll til eftermiddagskaffen. På trods af forskelle i løfterne fra blokkene og på, hvor meget sukker politikerne har drysset ud over vælgerne i løbet af valgkampen, er sukkerindholdet i de blå og røde kager lige højt. Så vi har fulgt opskriften på en velbagt forudsigelse til punkt og prikke, siger indkøbschef i Dansk Supermarked Jørgen Boye.

Mens meningsmålinger og prognoser typisk baserer sig på få tusinde adspurgte, dækker bagerens exitpoll over flere end 86.000 respondenter.

Ingen presseetiske skrupler
Hovedparten af medierne i Danmark har fravalgt brugen af exitpolls i forbindelse med Folketingsvalget 2015. Dels på grund af tidligere fejlskud ved kommunalvalget i 2013 og senest ved det britiske parlamentsvalg. Dels for at undgå, at exitpolls før valgstedernes lukning påvirker det endelige resultat. Kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked Mads Hvitved Grand afviser dog, at utidig offentliggørelse af kagesalget kan påvirke valgkampen på et fejlagtigt grundlag.

- Vi har tidligere set, hvordan exitpolls er gået helt i kage. Med valgkagekampen har vi dog forsøgt ikke at slå et større brød op, end vi har kunnet bage. Og vi føler os dermed på sikker grund i forhold til at udpege, hvem der har vundet slaget om kagegaflen. Hvem der bestemmer den fremtidige fordeling af samfundskagen, besluttes dog ved et andet valg, siger Mads Hvitved Grand.

Alligevel maner indkøbschef i Dansk Supermarked Jørgen Boye dog til en vis forsigtighed, når man konkluderer ud fra valgkagekampens udfald:

- Som med så meget andet her i valgkampen, bør man spise brød – eller kage – til resultatet. Farveblinde kunder, situationer hvor der midlertidigt har været udsolgt af den ene eller anden farve og andre tilfældigheder kan have spillet ind.

At det lige præcis er valgkager, der ligger til grund for denne exitpoll er imidlertid ikke tilfældigt. For at imødekomme et af valgkampens forslag om en ugentlig kødfri dag er det nemlig bevidst fravalgt at måle på salget af valgflæsk.