MitID, pas, ukrainske flygtninge og folkeafstemning giver ventetid på rådhuset. Kombinationen af disse nye større tidskrævende arbejdsopgaver betyder, at der i disse måneder er et stort ekstra pres på kommunens Borgerservice på rådhuset.

Flere borgere oplever desværre ventetid og kø, når de har brug for hjælp fra Borgerservice på rådhuset. Det skyldes, at kommunen har fået flere uventede arbejdsopgaver, som optager meget tid for medarbejderne, primært med at hjælpe borgerne med MitID og udlevere nye pas.

"Vi øger bemandingen så meget som overhovedet muligt for at hjælpe flest mulige borgere hurtigst muligt. Men alene den ekstra opgave med at bistå 8-9.000 borgere med at oprette MitID presser vores medarbejdere kraftigt - præcis som i alle andre kommuner, hvor ventetiden til denne type af opgaver også stiger", siger borgmester Thomas Lykke Pedersen.

Og det er ikke kun MitID, som skaber pres på kommunens Borgerservice, fortæller Lars Søndergaard, formand for Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget:

"Jeg håber, at borgerne vil vise forståelse overfor kommunens medarbejdere. For situationen er helt usædvanlig. Udover den store opgave med MitID, er der også en masse ekstra arbejde med de nye pas-regler, da 4.000 borgere årligt skal forbi rådhuset for at hente deres nye pas. Derudover ved vi, at modtagelsen af de ukrainske flygtninge og folkeafstemningen den 1. juni 2022 også tager meget tid hos medarbejderne i Borgerservice".

Borgerservice forsøger at lette presset ved at korttidsansætte ekstra personale, få hjælp fra medarbejdere fra andre afdelinger på rådhuset samt gennem overarbejde i hverdagene. Derudover bliver lørdage taget i brug til særligt MitID ekspeditioner.

Dette er ikke særskilt for Fredensborg Kommune, men en udfordring for alle landets kommunale borgerservicecentre.