Mange skoler og dagtilbud har under corona-epidemien fået øjnene op for fordelene ved at rykke aktiviteter udendørs. Friluftsrådet har støttet 92 projekter over hele landet, to af disse projekter ligger i Fredensborg Kommune.


Under corona-epidemien har mange skoler og dagtilbud været nødsaget til at rykke aktiviteter og undervisning udendørs for at mindske smitten. Men hurtigt fik lærere og pædagoger øjnene op for de mange fordele, der kan være ved at få børnene ud af de vante lokaler, og det har skabt stor interesse for at fortsætte med udeaktiviteterne i både skoler og dagtilbud.

 

Det er en interesse, som Friluftsrådet har kunnet bakke op om med den seneste uddeling af Udlodningsmidler til Friluftsliv. Her er givet i alt 4,3 mio. kr. i tilskud til 92 projekter over hele landet, som skal forbedre børns muligheder for udeliv i skoler og dagtilbud. Heriblandt har 21 projekter i Region Hovedstaden fået tilskud på i alt 1 mio. kr.

 

"Vi er rigtig glade for at kunne bidrage til at børn i skoler og dagtilbud kommer mere ud. Erfaringerne fra corona-tiden har vist, at der er rigtig mange gode ting ved at flytte aktiviteter og undervisning udendørs, men det bliver en endnu bedre oplevelse, hvis der er gode faciliteter og udstyr, som man kan bruge. Det er noget af det, som vi kan give tilskud til med Udlodningsmidler til Friluftsliv," siger Winni Grosbøll, direktør i Friluftsrådet.

To projekter i Fredensborg 

I Region Hovedstaden er der blandt andet givet tilskud på 70.000 kroner til faciliteter til friluftsliv og naturformidling for skoleelever ved Fredensborg Naturskole / S.I.V, så man nu kan etablere et udelæringsrum og til 70% dækning af udgifterne til stationær tipi, bålfade, arbejdsborde og klatrebane.

Humlebæk Skole og SFO har modtaget 46.800 kr i tilskud til Rum i Uderummet, så der er mulighed for undervisning og aktiviteter i naturen for børn i skole og SFO. Aktiviteterne sker i samarbejde med forældregruppe og andre lokale aktører.

 

Lokale samarbejder spirer

Friluftsrådet har støttet lokale initiativer, der gør det nemt for lærere og pædagoger at rykke aktiviteter og undervisning ud i det fri. Det har været et krav til projekterne, at de udføres i samarbejde med andre lokale aktører, f.eks. en friluftsforening.

 

"Det har været spændende at se de mange forskellige typer samarbejder, der er i projekterne. Det kan dels være med til at berige børnenes oplevelse, at der inddrages forskellige kompetencer, og dels kan det sikre at ressourcerne bliver udnyttet bedst muligt, for eksempel når der er en skole og en forening, der deler udstyr. Vores håb er også, at børnene bliver præsenteret for det lokale foreningsliv, og måske får lyst til at dyrke friluftsliv i fritiden," siger Winni Grosbøll.