Mandag morgen blev varer til kommunen for første gang leveret af en MAN eTGM lastbil, som er 100 pct. eldreven.

Der findes foreløbigt kun to eksemplarer i Danmark af den nye el-lastbil, som mandag leverede varer til rådhuset. Lastbilen kommer fra firmaet City Logistic A/S centrale lager, hvor varer til rådhuset omlastes, så der kun kommer én elbil dagligt i stedet for mange små leverancer i løbet af dagen.

Og som noget nyt kan varerne nu også blive leveret af en eldreven lastbil. Lastbilen er støjsvag, udledningsfri og har en rækkevidde på op til 190 km.

Lastbilen kan enten lade op på 8 timer ved hjemmeopladning eller 4 timer ved hurtigopladning. El-lastbilen er en del af et nyt pilotprojekt, som skal teste, hvordan varetransporten til Fredensborg Rådhus kan effektiviseres og gøres grønnere.

Forventningen er, at der hvert år kan spares 7 ton CO2 ved at have et grønt logistik system på rådhuset.

"Fredensborg Kommune er én af de første kommuner, som udruller et grønt logistik system, og jeg er spændt på at se systemet i drift og hvor stor klima- og miljøgevinst, vi kan opnå på denne måde" siger borgmester Thomas Lykke Pedersen.

"Da dette jo er et pilotprojekt, håber vi, at alle parter opnår den rette viden til, at vi kan udvikle og understøtte et grønt logistiknetværk i Nordsjælland og samtidig styrke markedsudviklingen indenfor grøn varetransport, " siger Lars Simonsen, formand for Plan-, Miljø- & Klimaudvalget.

"Jeg er stolt over at City Logistic går forrest i den grønne omstilling og løser byernes last mile udfordringer ved brug af en 100 pct. elektrisk flåde.. Det er flot at se et stigende antal kommuner såvel som virksomheder tilslutte sig vores bæredygtige løsning og derved reducere deres CO2 aftryk," siger Peter Bardenfleth, Group CEO i City Logistic. I

Fredensborg Kommune kommer halvdelen af CO2-udledningen fra borgere og virksomheders transport.. Og på nationalt plan står last-og varebiler for godt 8% af alle drivhusgasser, mens varebiler står for 28% af CO2-udledningen på vejene i byområder.