Den nye kvalitetsrapport for Fredensborg Kommunes dagtilbud konkluderer, at kvaliteten for børnene generelt er høj og at ledere og medarbejdere har stort fokus på pædagogisk udvikling.

Hvert andet år behandler Børne- og Skoleudvalget en samlet kvalitetsrapport for situationen i kommunens dagtilbud til de 0-6 årige børn. Kort fortalt belyser rapporten, hvordan de ansatte arbejder i hverdagen med at sikre og udvikle en høj kvalitet til børnene.

"Rapporten tegner et meget nuanceret billede af, hvordan vores ansatte giver vores mindste børn en dagligdag med høj kvalitet og tryghed. Og jeg mener, at rapporten dokumenterer, at vi har et flot niveau, som vi med rette kan være stolte af", siger Per Frost Henriksen, der er formand for Børne- og Skoleudvalget, og fortsætter:

"Det er vigtigt at have for øje, at høj kvalitet ikke kan tillægges én bestemt faktor. Tværtimod er det et hav af forskellige indsatser og forudsætninger, som vi skal forene, før vi lykkes. En god normering har selvsagt meget stor betydning. Derfor er jeg også glad for, at vi i fællesskab med en bred kreds af forældre netop har gennemført et meget vellykket forløb, hvor vi nåede frem til et fælles billede af, hvordan normeringerne i dagtilbud ser ud og beregnes. Tilsvarende skal vi naturligvis også have gode fysiske rammer, og derfor vil vi de kommende år også udvide og forbedre vores faciliteter, så alle har god plads til at tumle og udvikle sig i", siger Per Frost Henriksen og afslutter:

"Jeg vil også meget gerne kvittere vores dygtige og ihærdige medarbejdere og ledere for den store indsats, de yder hver eneste dag for at give vores mindste børn den bedst tænkelige start på livet. Det er ganske enkelt imponerende, hvad de opnår".

I rapporten konkluderes det bl.a., at dagtilbuddene i Fredensborg Kommune overordnet set har et højt fagligt niveau, hvor der er ledelsesmæssig opmærksomhed på løbende udvikling og kvalificering af det pædagogiske arbejde.

Årets tilsyn viser endvidere, at dagtilbuddene arbejder målrettet og er kommet langt med implementeringen af Den Styrkede Pædagogiske Læreplans fælles pædagogiske grundlag og de seks læreplanstemaer, som det pædagogiske personale skal tage udgangspunkt i, når der arbejdes med læreplan i dagplejen, vuggestuen og børnehaven.