Netradio

Søg på humleborg

Public acces

Tilsynsmyndighed

Støtteforening

Flere lokale nyheder

Samarbejdspartner

Humleborg er medlem af:

Hun hedder Kiri - kommunes nye digitale medarbejder. Kiri er en chatbot, der bor på kommunens hjemmeside, hvor hun kan svare på borgernes spørgsmål om stort og småt

De fleste af os har mødt en chatbot, når vi handler på nettet og har brug for at stille spørgsmål til indkøbet. Nu findes den samme digitale funktion også på Fredensborg Kommunes hjemmeside.

Kiri er den første kommunale chatbot i Danmark, der kan besvare en bred vifte af generelle spørgsmål inden for hele borgerserviceområdet. Men som alle andre, der starter på et nyt arbejde, skal hun dog lige have lidt tid til at få helt styr på alle spørgsmål og svar.

”Jeg er glad for, at vi nu kan tage denne ekstra digitale service til borgerne i brug, og jeg håber, at Kiri bliver brugt flittigt fremover, fx til hurtigt at finde den rette selvbetjeningsløsning eller til at få svar på helt konkrete spørgsmål om kommunen”, siger borgmester Thomas Lykke Pedersen.

Lars Søndergaard, formand for Borgerservice-, Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget, supplerer:
”Vi har et klart mål om at tilbyde en god borgerservice, bl.a. ved at sikre tilgængelighed og en bred vifte af kanaler, som borgerne kan anvende. Vi har allerede et super velfungerende kontaktcenter og mange digitale selvbetjeningsløsninger på hjemmesiden. Med Kiri får vi en ny effektiv kanal, som forhåbentlig dækker flere forskellige behov hos vores målgrupper.
Vi har naturligvis testet Kiri, men hun kan stadig blive klogere. For selvom hun kan svare på meget, så er der også områder, som hun ikke har styr på endnu. Men det kommer stille og roligt”, slutter Lars Søndergaard og henviser til, at Kiri er konstrueret, så hun bliver klogere for hvert spørgsmål hun modtager, og ved hjælp af kunstig intelligens og 'machine learning' forbedrer hun løbende sine svar.

Inspiration fra Norge
Kiri kommer oprindelig fra Norge, hvor mere end 60 kommuner anvender chatbotten i fælleskab.
Den danske version af Kiri er udviklet i et samarbejde med 6 danske kommuner (Roskilde, Frederiksberg, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal og Lyngby-Taarbæk), Deloitte samt det norske firma Boost.ai. Fredensborg har testet løsningen og indarbejdet kommunespecifikke oplysninger såsom åbningstider mv.

I startfasen dækker Kiri områderne: flytning, pas, kørekort, vuggestue, børnehave, skole, kultur og fritid, sundhedskort og lægeskift, politik, valg og generelle spørgsmål om kommunen. Nogle af de næste områder der tilføjes er: affald og byggeri.

Det er afgørende for Fredensborg Kommune, at den nye chatbotteknologi lever op til de skærpede krav om beskyttelse af persondata (GDPR). Derfor har kommunen indgået en databehandleraftale med leverandør og har sikret sig at der ikke bliver gemt eller udstillet personlige oplysninger i forbindelse med anvendelsen af chatbotten.