Torben Hage udtaler: "Maleriet af min tipoldefar kunne ikke have mere naturligt hjemme end på Nivaagaards Malerisamling, sammen med de de øvrige familieportrætter. Det er mig en stor glæde, at det nu kan være til gavn for flere i museets formidling af kulturhistorien omkring Johannes Hage og familien."

Maleriet er udført posthumt i 1876, fire år efter Alfred Hages død, og er malet efter et fotografi fra 1860'erne.. Det er formodentlig sønnen Alfred, der har bestilt portrættet hos Vermehren. Alfred Hage junior havde arvet Oremandsgaard på Sydsjælland efter faderens død i 1872, og det var hertil han bestilte et portræt af sin far.

Faderen Alfred Hage havde skabt sin formue som storkøbmand. Han handlede med korn og foderstoffer og opkøbte også de sidste år af sit liv ejendomme i både Danmark og Skåne. Det betød, at han ved sin død efterlod sine børn indtil flere herregårde hver. Johannes Hage arvede Nivaagaard og det tilhørende teglværk, som Alfred Hage i 1870 havde forsynet med den tyske ingeniør Friedrich Hoffmanns epokegørende opfindelse: Ringovnen.

Malerisamlingen og Frederik Vermehren

Nivaagaards Malerisamling har i forvejen fire værker af Johan Frederik (Frits) Nicolai Vermehren (1823-1910), som blev hhv. indkøbt af Johannes Hage og modtaget i testamentarisk gave af familien. Værkerne kan ses her i museets digitale samling..

Det er især ærligheden i de usmykkede fremstillinger af jævne og dagligdags folkelivsskildringer, som blev central i Vermehrens produktion. Den nationalromantiske kunstopfattelse, som var fremherskende i tiden, fik mange kunstnere til at holde fast i skildringen af bl.a. almuelivet, hvilket Vermehrens fiskerkoner, sædemænd og andre skikkelser fra bondelivet er smukke eksempler på. I foråret 1847 udstillede Vermehren på Charlottenborg med et maleri af en skomager. Som en underviser på akademiet var Vermehren ikke blind for tidens stræben mod større realisme, men han forblev selv som nationalromantisk folkelivsmaler en fastholder af situationer. Hans personer og miljøer fryses fast i en tidløshed, som oftest har medført, at malerierne er blevet brugt til illustrationer af eksempelvis genudgivelser af Steen Steensen Blichers noveller.

Frederik Vermehrens portræt 'Alfred Hage' kan opleves i den aktuelle udstilling 'En skønsom blanding' sammen med værker fra museets samling, der sjældent hænger fremme. Udstillingen vises frem til 27. juni.