Virksomheder og iværksættere kan blive klogere på, hvad der skal til for at få succes i Tyskland, når Væksthus Hovedstadsregionen, Fredensborg Kommune og Eksportrådet holder eksportevent den 6. oktober i Fredensborg.

 

Tit og ofte hører vi, hvor vigtigt det er for væksten at danske virksomheder bliver bedre til at eksportere deres varer til udlandet.

Men hvordan omsættes ambitionerne til virkelighed? Praktisk og anvendelig viden fra eksperter med nært kendskab til eksportmarkederne kunne være et godt bud. Derfor afholder Væksthus Hovedstadsregionen i samarbejde med Fredensborg Kommune og Eksportrådet eksportevent i oktober med fokus på, hvordan virksomheder og iværksættere bedst kommer i gang med eksport til Tyskland.


Eksportrådet: Store muligheder i det tyske
Tyskland er verdens fjerdestørste økonomi og rummer store vækstmuligheder for netop danske virksomheder. Ifølge Eksportrådets handelschef på den danske ambassade i Berlin, Thomas Jørgensen, er der flere grunde til at vælge Tyskland som sit første eksportmarked:


”Kulturen minder om vores egen, geografisk er det tæt på. Og så har de tyske forbrugere virkelig fået gang i købelysten de sidste par år, så det er oplagt for virksomheder med forbrugsvarer på hylderne at prøve kræfter med det tyske, der er stor efterspørgsel efter kvalitet og nicheprodukter,” fortæller Thomas Jørgensen, og fortsætter:


”Derudover er det oplagt for mange danske virksomheder at blive underleverandører til den tyske industri, herunder bilindustrien, som er en af verdens førende. Der vil ofte være tale om mindre komponenter, men det kan give store resultater at komme ind i varmen her, især for små og meget specialiserede virksomheder.”


Thomas Jørgensen har også stor fidus til energiområdet, som virkelig rykker i Tyskland i disse år:
”Tyskland har besluttet at udfase atomkraft og omstille til vedvarende energi, så de står overfor en kæmpe indsats.

Det giver store muligheder for især den danske vindenergibranche. Samtidig er der et voksende fokus på energieffektivisering, og selvom det nok er en nichebranche, så er der mange mindre danske virksomheder med en stærk profil indenfor fx energimåling og -styring. Endelig er der interessante muligheder på fjernvarmeområdet.

Under 20 % af tyskerne har fjernvarme, mens vi nærmest er verdensmestre i Danmark, derfor har vi også et samarbejde med Energistyrelsen om at række ud til større tyske byer og udvalgte delstater for at levere dansk knowhow og danske løsninger.”


Få gode råd den 6. oktober
Eksporteventen giver både indblik i, hvorfor det tyske marked er så attraktivt, ligesom deltagerne får konkrete og operative råd, som de kan bruge, når de rent faktisk skal til Tyskland.


Udover Thomas Jørgensen fra Eksportrådet kan deltagerne bl.a. møde Lars Kjellsson fra beck rechtsanvälte, som rådgiver om juridiske udfordringer og Christian Bokkenheuser fra virksomheden Rose Holm, der øser ud af sine erfaringer med at erobre det tyske marked.


Hvor og hvornår: Tirsdag den 6. oktober, kl. 14.00, Rådhuskælderen i Rådhuset på Egevangen 3b, Kokkedal.

Tilmelding på www.vhhr.dk under events.